På ytan med världsmästarinnan Linnea Stensils

Linnea Stensils är 6 år gammal och står överst på prispallen i St:Erikspaddeln, stolt över att ha vunnit i sin absolut första tävling kliver hon ner och möter familjen med ett stort leende, obrydd om att hon var ensam i sin åldersklass. 17 år senare, står hon på pallen igen. Som guldmedaljör i U23-VM i Surfski, denna gången fanns det gott om konkurrenter.

Hon hade sett fram emot att få köra ett lopp med stora vågor. Surfski/Ocean Racer en annan gren inom än vad Linnea vanligtvis tävlar i. Det körs på öppet hav där kanotisterna ska försöka ta hjälp och surfa på vågorna. Första gången Linnea tävlade i Surfski var efter OS 2016.

LS: Jag fick frågan om jag ville ställa upp och tyckte att det kändes som en bra idé då jag var lite “tom” efter OS och behövde någonting nytt och roligt att fokusera på.

Bara ett år senare var hon påväg ner till Hongkong för att tävla i U-23VM. Hon hade sett fram emot att bemästra vågorna men när det väl var dags var det i princip vindstilla.

Det blev därmed ett tråkigare lopp men i och med att jag inte är lika van i vågor som de andra så var det ju egentligen till min fördel, och jag ska inte klaga över att få ta hem en Världsmästartitel.

Vad är kanot?

Kanot är en ganska liten sport i Sverige men desto större utomlands. Det finns flera olika grenar inom kanotsporten, det som är min huvudgren är Sprint/Racing där man tävlar på en rak bana med utlagda bojar. Det finns 9st banor bredvid varandra och man tävlar på sträckorna 200m, 500m, 1000m eller 5000m. Man kan antingen köra ensam – K1, två stycken i samma kanot – K2, eller 4st i samma kanot – K4. Man behöver inte specialisera sig till en viss kanot eller sträcka men oftast så är man bra på de längre sträckorna eller de kortare. Jag har valt att satsa på 200m och 500m och kör både K1, K2 och K4 men de senaste säsongerna har främst varit K1. På tävling så kör du först ett försöksheat där man kan gå vidare till semifinal och sedan till final där det är 9st som slåss om medaljerna (på OS är det bara 8 banor).

När bestämde du dig för kanot?

När jag var liten höll jag på med flera olika sporter samtidigt som kanot, jag började paddla när jag var 6 år. Men det var först någon gång när jag kom upp i ungdomsklasserna, 12-14 år som jag bestämde mig för att främst satsa på paddlingen.

Vad är ditt första minne?

Jag tycker att jag har väldigt dåligt minne, men det finns många minnen från min barndom tillsammans med mina två systrar och från kanotbanan så är det minnena från när jag och min mellersta syster sprang runt tillsammans med en av våra bästa vänner och samlade autografer från de stora kanotisterna i Sverige.

Hur var din uppväxt?

Jag växte upp i Vaxholm och längre ut i skärgåden på vårt sommarställe. Jag har haft en väldigt rolig och bra uppväxt tillsammans med mina två systrar. Vi har gjort mycket med familjen, rest runt på olika tävlingar/läger i Sverige och Norden. Det har varit full fart och jag antar att det är därför som jag också gillar det här livet som jag lever nu.

När känner du att du är dig själv?

Tillsammans med människor som jag trivs med och i situationer där jag inte känner att jag behöver “låtsas” att jag är någon jag inte är eller tycker om någonting som jag inte tycker om.

Du tränar flera gånger per dag. När är du ledig egentligen?

Jag är oftast ledig på onsdagseftermiddagar och söndagar samt 2-3 veckor efter säsongen i september/oktober.

Känner du att du missar något när du tränar så mycket?

När jag gick i högstadiet och gymnasiet så kände jag ibland att jag missade vissa saker men samtidigt så var jag då bra på att göra både och. Det var lite som att leva två olika liv men det var viktigt för mig då att få testa på lite annat eftersom jag började idrotta så tidigt. Men jag insåg då också hur mycket som jag istället får uppleva när jag tränar så mycket och idag så känner jag att jag får ut så mycket mer av min satsning än vad jag hade fot om jag gjort någonting annat, jag tycker det är superkul att paddla och elitsatsa.

Fågel, fisk eller mitt-i-mellan till middag?

Så länge jag blir mätt och det är bra energi så äter jag nästan vad som helst.

Det är bra med mjölksyra i armarna när man paddlar, har du någon härlig armövning på gymmet du kan tipsa om?

Chins är väl en övning som jag har lite hatkärlek till. Den är bra och man kan köra den i princip varsomhelst.

Post a Comment